Elin Marakatt berättar om Sáve Sápmi – 13 oktober

Elin Marakatt berättar om sin nya ungdomsroman Sáve Sápmi, boken hon själv saknade när hon var yngre och ville läsa på sitt eget språk.

Elin skriver på nordsamiska men även svenska – allt från reportage till dikter, noveller och filmmanus. Hon kommer att läsa ur den kommande översättningen av Sáve Sápmi.

Om Elin:

Elin Marakatt är från Ađevuopmi/Idivuoma och har debuterat med sin första roman ”Sáve Sápmi”, en ungdomsroman om 12-åriga Sáve. Elin är uppvuxen i en renskötande familj i Lainiovuoma. Hon är utbildad kulturanalytiker och har studerat på filmskolan på Sámi allaskuvla i Guovdageaidnu. Hon har också studerat litteraturvetenskap och har gått i författarskolan “Čális fal”.

Utgivna böcker

• Sáve Sápmi, Davvi girji 2020
  • En dikt och novell i samlingen “Diet almmái ii hála das maidege”, Sámi Girječálliid Searvi 2020

Språk: Nordsamiska och svenska

NB. Elin kommer att föreläsa på distans. Bäst upplevelse av föreläsningen får man genom deltagande på plats.

Om du inte kan delta personligen eller att det är fullbokat, finns ett bokningsformulär för distansdeltagande sist på Sameföreningen i Stockholms sida om detta evenemang.

Evenemanget stöds av Stockholms region, Stockholms stad och Sametingets Kulturnämnd

Arrangörer är Sameföreningen i Stockholm  och Studieförbundet Sensus Stockholm Gotland  i samarbete med Tjállegoahte, författarcentrum Sápmi.

Stöd Sameföreningen i Stockholms verksamhet genom att betala extra Frivilligt stöd till Sameföreningen.

• 2020-10-13