Torvkåtornas torvkåta. Nils-Henrik Sikku – 3 oktober

Foto: Carl-Johan Utsi

I den nyutgivna boken Torvkåtornas torvkåta och renägarinnan från Skåne (KulaCultura Publishing – Sámi girjelágádus, 2020) möter Nils-Henrik Sikku och Katarina Pirak Sikku familjen Walkeapää och återger deras kärlek och strävan att skapa ett hem. Är det möjligt att bygga den finaste, mest funktionella och imponerande torvkåtan i Änonjálbme?

Boken är författarnas första gemensamma och är ett projekt som förenar Nils-Henrik Sikkus känsla för ordet och Katarina Pirak Sikkus kärlek till konst och arkitektur. Med text och bild berättar de om Sápmis improvisationskonst och kärlek för detaljer men också om rasistiska regelverk som begränsar samernas rörelseutrymme och valfrihet.

På samtalet närvarande författare: Nils Henrik Sikku. Katarina Pirak Sikku hade inte möjlighet att delta.

Samtalsledare: Pär Hansson, författare och poet, uppvuxen i Vännäs och numera bosatt i Hammarbyhöjden.

Om du inte kan delta personligen eller att det är fullbokat, finns ett bokningsformulär till online evenemang sist på Sameföreningen i Stockholms sida om detta evenemang.

Arrangörer är Sameföreningen i Stockholm  och Studieförbundet Sensus Stockholm Gotland  i samarbete med Tjállegoahte, författarcentrum Sápmi.

Evenemanget stöds av Stockholms region, Stockholms stad och Sametingets Kulturnämnd.

Stöd Sameföreningen i Stockholms verksamhet genom att betala extra Frivilligt stöd till Sameföreningen.

PS. Du kan här beställa en signerad bok för leverans på evenemangsdagen.

Boka nu:

Biljetttyp: