Saajven jïh elmien gaske – Mellan Saajve och himlen – 26 september

Filmskaparen Oskar Östergren Njajta berättar om Saajven jïh elmien gaske, arbetet med en animerad tv-serie med samiska berättelser.

Delta på distans! Se bokningsmöjlighet längre fram.

Det samiska folket har en egen skapelseberättelse, egna sägner, sagoväsen och en stark muntlig berättartradition. Naturens fenomen och djurens egenskaper förklaras ofta av sagor. Samer har även en stark koppling till marker och vatten. Den onda och dumma jätten Staaloe finns också ofta med som en motvikt. Han blir ofta lurad av samen.

Om Oskar

NB. Oskar kommer att föreläsa på distans. Bäst upplevelse av föreläsningen får man genom deltagande på plats.

Om du inte kan delta personligen eller att det är fullbokat, finns ett bokningsformulär för distansdeltagande sist på Sameföreningen i Stockholms sida om detta evenemang.

Evenemanget stöds av Stockholms region, Stockholms stad och Sametingets Kulturnämnd

Arrangörer är Sameföreningen i Stockholm  och Studieförbundet Sensus Stockholm Gotland  i samarbete med Tjállegoahte, författarcentrum Sápmi.

Stöd Sameföreningen i Stockholms verksamhet genom att betala extra Frivilligt stöd till Sameföreningen.

Boka nu:

Biljetttyp: